loading...
آسمانی

انواع اسکنر - معرفی، کاربردها و روش کار انواع اسکنر

در دنیای دیجیتال امروزی، دستگاه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند کار شما را آسان‌تر از قبل کنند، بهره‌وری شما را افزایش دهند و به شما کمک کنند تا کارهای مهم را سریع‌تر انجام دهید. یکی از این دستگاه های دیجیتال اسکنر است که یکی از مهم ترین ابزارهای حفظ و نگهداری اسناد است. این مقاله انواع مختلف اسکنرها را معرفی می کند و توضیح می دهد که هر اسکنر چگونه استفاده می شود، چگونه کار می کند و کجا استفاده می شود. اگر می خواهید بدانید اسکنر چگونه کار می کند، لطفاً به این مقاله مراجعه کنید.

اسکنر چیست؟

اسکنر دستگاه یا ابزاری است که به شما کمک می‌کند اسنادی مانند کاغذ، تصاویر، نقشه‌ها یا سایر محتوای کاغذی را اسکن کرده و آنها را به تصاویر در رایانه تبدیل کنید. در اصل، انواع اسکنرها اسناد فیزیکی ما را به اسناد دیجیتال تبدیل می کنند تا بتوانیم آنها را به عنوان فایل در رایانه یا سرور ذخیره کنیم، از هر جای دیگری به آنها دسترسی داشته باشیم و از این اسناد در برابر خطر سوختن یا آسیب محافظت کنیم. ، آن را ایمن نگه دارید تا گم نشوید، ...

اسکنرها برای عکاسان، آژانس ها و پذیرش هتل ها، کارکنان و مدیران اداری و کارکنان بسیار مفید هستند و در وقت و هزینه صرفه جویی می کنند.

انواع اسکنر

احتمالاً اگر نوع اسکنر را از ما بپرسند پاسخ می دهیم دستگاهی است که به شکل صفحه نمایش بزرگ است و اسناد را روی صفحه شیشه ای قرار می دهیم و کار اسکن انجام می شود و می توانیم دریافت کنیم. آخرین فایل دیجیتال هنگام اسکن اسناد، امکان از بین رفتن صفحات و فایل ها یا باز کردن نامه ها به حداقل می رسد.

اما باید بدانید که اسکنرها انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربرد و نحوه کار متفاوتی نسبت به دیگری دارند و برای نیازهای خاصی ساخته می شوند. در زیر می خواهیم شما را با انواع مختلف اسکنر آشنا کنیم و عملکرد هر یک را با هم بررسی کنیم.

اسکنر تخت

اولین نوع اسکنر، اسکنر تخت است که تقریباً همه ما در ادارات و سازمان ها دیده ایم. این نوع اسکنر مانند یک صفحه مسطح با قطر کوچک است که دارای یک در است و وقتی در را باز می کنید صفحه شیشه ای را می بینید که کار دریافت تصویر را انجام می دهد.

اسکنر تخت

این نوع اسکنرها به طور کلی برای مشاغل خانگی و نیمه حرفه ای بسته به نوع کار مناسب بوده و سرعت عملکرد پایینی دارند. این اسکنر در ادارات نیز قابل استفاده است. علاوه بر این می توانید از این اسکنرها برای اسکن اسناد کوچک مانند عکس های 3*4 و اسناد بزرگ مانند برگه های A4 بدون محدودیت در این زمینه استفاده کنید.

همچنین در نوع اسکنر معمولا کیفیت تصویر بالاست و میتوانیم تصاویر باکیفیت بدست آوریم بنابراین اغلب از این نوع برای عکاسی استفاده می شود.

اسکنر ورق یا اسکنر اسناد

نوع دیگر اسکنر، اسکنر اسناد یا کاغذ است که می توان گفت تقریباً به همان شکل قبلی است. تنها تفاوتی که با اسکن کاغذ دارد این است که به جای قرار دادن سند روی صفحه و تغییر مداوم آن، کاغذ را وارد اسکنر می کنید و اسکن به صورت خودکار انجام می شود.

اسکنر اسناد اداری

این روش به شما سرعت اسکن بالاتری می دهد. بنابراین اسکنر اسناد یا برگه در کارهایی که نیاز به سرعت بالا دارند کاربرد دارند و به دلیل سرعت بالا اغلب در ادارات، بایگانی ها و مراکز چاپ استفاده می شوند و به عنوان اسکنر اداری نیز شناخته می شوند. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که کیفیت تصویر به دست آمده با این روش ممکن است کمی کمتر از کیفیت تصویر اسکنرهای تخت باشد.

اسکنر قابل حمل

نوع سوم اسکنر، اسکنر قابل حمل یا قابل حمل است که معمولاً اندازه کوچکی دارد و حمل آن آسان است. این اسکنرها تقریباً عملکردی مشابه اسکنرهای سند یا برگه دارند، با این تفاوت که کوچکتر و سبک تر و در نتیجه کندتر هستند. همچنین به دلیل کوچکتر بودن فیدر یا ADF فضای کمتری برای اسکن دارند.

اسکنر قابل حمل

شما به سادگی می توانید اسناد مختلف را با یک اسکنر قابل حمل اسکن کرده و آنها را از طریق اتصال USB به رایانه خود منتقل کنید. البته باید به یاد داشته باشید که معمولا چنین اسکنرهایی برای اسکن تصاویر و موارد مشابه که نیاز به کیفیت بالایی دارند چندان مناسب نیستند.

اسکنر آسان برای استفاده

نوع چهارم اسکنر که اسکنر دستی نام دارد، برای استفاده شخصی است و عمدتاً توسط افرادی استفاده می شود که می خواهند اسناد و یا حتی کتاب های مورد نظر خود را اسکن کرده و به صورت دیجیتالی دریافت کنند. اسکنر دستی ابعاد بسیار کوچکی دارد به همین دلیل به آن پرتابل نیز می گویند و به راحتی می توانید آن را در هر مکانی حمل کرده و در کیف یا جیب خود قرار دهید.

ضبط دستی

این اسکنرها هم دستی و هم اتوماتیک هستند و در نحوه کار با هم تفاوت دارند. در یک اسکنر خودکار دستی، روش کار به این صورت است که کاغذ یا سند را وارد اسکنر می کند و اسکنر آن را از یک طرف گرفته و از طرف دیگر اسکن می کند. اما در یک اسکنر دستی، باید دست خود را روی سند حرکت دهید تا آن را اسکن کنید. به طور کلی، از این نوع اسکنرها نمی توان انتظار کیفیت بالایی داشت، بنابراین برای اسکن عکس ها و فایل های چند رسانه ای مناسب نیستند.

اسکنر عکس اسکنر عکس

اگر اغلب نیاز به اسکن عکس و عکس دارید، بهتر است یک اسکنر عکس بخرید. اسکنر عکس برای اسکن با کیفیت بالا تصاویر و عکس ها با کاغذ عکس مخصوص استفاده می شود. تصویر را می توان توسط اسکنرهای دیگر نیز اسکن کرد. اما اسکنر عکس کیفیت بهتری دارد و رنگ های موجود در تصویر را با عمق و کیفیت بیشتری اسکن می کند. به طور معمول، اسکنر عکس نسبت به سایر انواع اسکنر گران‌تر است و برای روتوش و تعمیر عکس‌های قدیمی استفاده می‌شود.

اسکنر تصویر

اسکنر اسکنر فیلم

اسکنر فیلم دستگاهی است که برای اسکن مستقیم فیلم عکاسی قبل از چاپ در رایانه طراحی شده است. بسیاری از اسکنرهای فیلم دارای نرم‌افزار یا سخت‌افزار ویژه‌ای هستند که خراش‌ها و دانه‌های فیلم را از بین می‌برد و رنگ‌های فیلم را بهبود می‌بخشد. اسکنرهای فیلم اسکنرهای فیلم می توانند فیلم 35 میلی متری یا 120 فیلم یا اسلاید جداگانه را اسکن کنند. در آنها روش اسکن با پرتوهای نور و سنسورهای CCD انجام می شود و قیمت و کیفیت آنها متفاوت است.

چگونه بهترین گزینه را از بین انواع تحقیق انتخاب کنیم؟

تا کنون انواع مختلف اسکنرها را بررسی کرده ایم و توضیح داده ایم که هر کدام برای چه مواردی استفاده می شوند و چگونه می توانید از آنها استفاده کنید. البته نوع دیگری از ماشین های اداری نیز وجود دارند که قابلیت اسکن را دارند و این دستگاه ها به چاپگرهای چندکاره معروف هستند. چاپگرهای چند کاره به سه نوع و چهار نوع تقسیم می شوند. پرینترهای 3 کاره قابلیت چاپ، اسکن و کپی را دارند و پرینترهای 4 کاره قابلیت فکس نیز دارند.

اکنون ممکن است از خود بپرسید که کدام نوع اسکنر برای شما بهترین است؟ عواملی وجود دارند که در انتخاب و استفاده از بهترین اسکنر برای شما یا کسب و کارتان نقش دارند. با ما همراه باشید و این عوامل را مرور کنید.

نوع متن

اولین پارامتری که در انتخاب اسکنر باید در نظر گرفت نوع اسناد است. اگر می خواهید عکس های با کیفیت بالا را اسکن کنید، بهتر است اسکنر تهیه کنید که کیفیت اسکن بالایی را ارائه می دهد.

همچنین باید در نظر داشته باشید که برخی از اسکنرها فقط قابلیت اسکن سیاه و سفید را دارند و اگر می خواهید فایل ها را به صورت رنگی اسکن کنید باید مراقب این موضوع باشید.

اندازه سند

کاغذ زیاد یکی دیگر از جنبه های مهم است. به عنوان مثال، اگر می خواهید نقشه هایی را که معمولاً اندازه بزرگی دارند جستجو کنید، موتور جستجوی سایز A4 قطعا برای شما کار نخواهد کرد و ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند.

حجم فایل

حجم اسناد موضوع دیگری است که می تواند به ما کمک کند تا بهتر تصمیم بگیریم کدام نوع اسکنر برای ما بهتر است. اگر روزانه تعداد زیادی اسناد را اسکن می کنید، حتما باید پارامتر سرعت اسکنر انتخابی خود را در نظر بگیرید. با این حال، اگر حجم کاری شما کم است، می توانید از اسکنرهای تخت نیز استفاده کنید که کندتر هستند اما کیفیت بالاتری دارند.

عملکرد عملیاتی

پارامتر دیگری که انواع مختلف اسکنرها را متمایز می کند، عملکردی است که از اسکنر خود انتظار دارید. شما واقعا نمی توانید انتظار داشته باشید که یک اسکنر خانگی ساعت ها در روز کسب و کار شما را بدون هیچ مشکلی اسکن کند.

بنابراین بر اساس عملکردی که نیاز دارید، سعی کنید یک اسکنر با یک اپلیکیشن خوب انتخاب کنید که بتواند نیازهای شما را برآورده کند. توجه داشته باشید که اسکنر مورد نظر شما به خوبی با انتظارات شما مطابقت دارد.

محل استفاده از اسکنر

همانطور که در مقدمه انواع اسکنرها گفتیم، هر اسکنر کاربرد متفاوتی دارد. به عنوان مثال، هنگامی که یک اسکنر کاغذ مورد نیاز است، استفاده از اسکنر دستی یا قابل حمل مناسب نیست. بنابراین باید دقیقاً محل استفاده از این ابزار را بررسی کنید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید اسناد یک سازمان بزرگ را اسکن کنید، تقریباً مطمئناً اسکنر مسئول این کار را بر اساس سرعت و حجم کار انتخاب خواهید کرد.

علاوه بر این، اگر می‌خواهید یک اسکنر برای کارهای شخصی خود بخرید و صفحات مجله مورد علاقه خود را اسکن کنید، اسکنرهای دستی و قابل حمل ممکن است بهترین گزینه برای شما باشند.

برای جمع بندی این موارد باید بگوییم که قبل از انتخاب نهایی اسکنر مورد نیاز خود، بهتر است به قیمت اسکنر، کیفیت چاپ، سهولت استفاده از اسکنر، کاربردی بودن آن توجه کنید. از اسکنر تجهیزات و قیمت جایگزینی یا قطعات، گارانتی و نرم افزار را برای بهترین گزینه ترتیب دهید.

بسته

در این مقاله به بررسی انواع اسکنرها و کاربرد آنها و نحوه عملکرد آن ها پرداخته ایم و گفته ایم که هر اسکنر در چه مواردی کاربرد دارد و چه تفاوتی با هم دارند. همچنین با هم بررسی کرده ایم که چگونه می توانید بهترین گزینه در اسکنر را برای خود و سازمان خود انتخاب کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

امیدواریم این مقاله به شما در شناخت انواع اسکنرها کمک کرده باشد و با توجه به نکات و پارامترهایی که در مورد آن صحبت کردیم، بتوانید اسکنر مناسب را انتخاب کنید، بهترین عملکرد را داشته باشید و بهترین اسکنر را برای پروژه های خود دریافت کنید. کار کردن

رجوع به مقاله: https://avafarhang.com/types-of-scanners/اسکنر چیست؟

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟