loading...
آسمانی


معرفی

گاهی به رشته فیزیوتراپی، رشته درمان بیماری ها با برق گفته می شود یا مثلاً برخی فکر می کنند فیزیوتراپی همان ماساژ است، اما اگر به معنای خود کلمه نگاه کنیم، فیزیوتراپی انجام درست است. فیزیک و درمان دو کلمه ای هستند که به معنای درمان هستند. این کلمه به دو صورت قابل ترجمه است که هر دو صحیح است:

استفاده از قوانین فیزیک برای درمان

درمان فیزیکی بدن انسان

الکتروتراپی یا به گفته برخی انجام تکنیک های الکتروتراپی و ماساژ تنها بخشی از فیزیوتراپی است که فیزیوتراپیست ها بسته به شرایط بیمار از آن استفاده می کنند. افراد مختلف به فیزیوتراپی نیاز دارند. این می تواند یک ورزشکار، یک کودک یا یک فرد مسن با مشکلات مختلف باشد.

ورزش درمانی چیست؟

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی علمی است که نه تنها در بهبود کیفیت زندگی انسان نقش دارد، بلکه می تواند از آسیب ها نیز جلوگیری کند. بخشی از سیستم توانبخشی است و در مراقبت های حاد نقش دارد. علاوه بر این، در حفظ عملکرد حرکتی، مدیریت بیماری های مزمن، و آموزش بیماران و مراقبان آنها نیز موثر است.

فیزیوتراپی می تواند در هر مرحله از زندگی افراد کمک کند، به عنوان مثال زمانی که فرد به دلیل تصادف، بیماری و غیره توانایی جسمی و توانایی حرکت خود را از دست داده است.

طبق تعریف انجمن جهانی فیزیوتراپی، این تعریف به شرح زیر است:

فیزیوتراپی به فرد کمک می کند توانایی خود را افزایش دهد یا توانایی خود را در فرد مبتلا به بیماری پیشرونده مانند مولتیپل اسکلروزیس حفظ کند یا فعالیت ها و توانایی های جایگزینی را برای فردی که بخشی از توانایی خود را از دست داده است ارائه دهد. آموزش های لازم را برای حفظ حداکثر استقلال به فرد می یابد و به او می دهد.

برس فیزیوتراپی؟

فیزیوتراپیست ها با در نظر گرفتن شرایط جسمی، روانی (روانی)، عاطفی و اجتماعی افراد، به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک می کنند.

فیزیوتراپیست ها بیماران را ارزیابی کرده و بر اساس یافته های آنها قضاوت بالینی، پیش آگهی و برنامه درمانی را تعیین می کنند. فیزیوتراپیست با در نظر گرفتن اولویت های بیمار، اهداف درمانی را تعیین می کند و راه هایی را برای حل مشکل در اختیار بیمار قرار می دهد.

فیزیوتراپیست ها به قدرت بدنی کافی نیاز دارند، زیرا در بسیاری از موارد مجبورند بیمار را در موقعیت های خاصی قرار دهند یا نیروی زیادی به عنوان مثال برای کشش بافت وارد کنند. روابط اجتماعی خوب و توانایی جلب اعتماد بیمار و صبور بودن از دیگر ویژگی های فیزیوتراپیست است که به او در رسیدن به اهداف درمانی کمک می کند.

چه کسانی به فیزیوتراپی نیاز دارند؟

فیزیولوژی

در ادامه خواهیم دید که فیزیوتراپی در طیف وسیع و متنوعی از بخش ها فعال است. به همین دلیل افراد با مشکلات مختلف به فیزیوتراپی ارجاع داده می شوند. بیمار ممکن است یک کودک، یک ورزشکار جوان یا یک فرد مسن باشد.

دلایل مراجعه به فیزیوتراپی ممکن است به شرح زیر باشد:

مسکن درد

بهبود مهارت های حرکتی

پیشگیری یا کمک به ترمیم آسیب های ورزشی

پیشگیری از ناتوانی یا اعمال جراحی خاص

توانبخشی پس از سکته مغزی، تصادف یا جراحی

برای جلوگیری از زمین خوردن، به خصوص در افراد مسن، تعادل فرد را بهبود بخشید

کنترل ادرار و مدفوع

نحوه استفاده از اندام مصنوعی را بیاموزید

آموزش استفاده صحیح از وسایل کمکی مانند عصا یا واکر

نسخه آتل یا بریس

چه زمانی باید به دنبال فیزیوتراپی باشم؟

فیزیوتراپی

پزشکان معمولا فیزیوتراپی را برای بیمار تجویز می کنند. لازم به ذکر است که برخی از بیماری ها مانند سکته مغزی دوره طلایی (3-6 ماه اول) برای مراجعه به خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی دارند که پزشکان مجرب آن را می دانند.

فیزیوتراپی بعد از جراحی

در زیر خلاصه ای از خدمات فیزیوتراپی آمده است که نشان می دهد کدام دسته از بیماران می توانند از این خدمات بهره مند شوند.

حوزه فعالیت

فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست ها به طور کلی در زمینه های زیر کار می کنند که در زیر توضیح داده شده است:

بیماری های عصبی

بیماری های قلبی عروقی و تنفسی

روماتیسم و ​​بیماری های پوستی

بیماری های ارتوپدی و آسیب های ورزشی

برنا

سلامت زنان

فیزیوتراپی در بیماری های مغز و اعصاب:

آسیب به سیستم عصبی عوارض و مشکلات زیادی را به همراه دارد که بر عملکرد فرد و محیط اطراف او تأثیر می گذارد.

این مشکلات شامل تون عضلانی غیرطبیعی، ضعف عضلانی، مشکلات تعادلی، اختلالات راه رفتن و غیره است که توسط فیزیوتراپ قابل مدیریت و بهبود است.

بیماری های عصبی که پیشرونده هستند و برای مدت طولانی با فرد باقی می مانند و باعث ناتوانی او می شوند، نیاز به حضور تیم توانبخشی برای رسیدگی مداوم به محدودیت های فرد دارد.

فیزیوتراپیست ها می توانند با انتخاب مناسب ترین برنامه درمانی که از فرد و اطرافیانش مراقبت می کند، به حفظ سطح بهینه عملکرد فرد یا کاهش روند تخریب بیماری پیشرونده عصبی کمک کنند.

بیماری های قلبی عروقی تنفسی:

بسیاری از بیماری ها و شرایط به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر سیستم قلبی عروقی و تنفسی تأثیر می گذارد.

فیزیوتراپیست با کمک به تخلیه ترشحات، آموزش الگوهای صحیح تنفس، حمایت از فعالیت بدنی مناسب، آموزش راهبردهایی برای مدیریت علائم و موارد دیگر، سلامت قلبی تنفسی فرد را بهبود می بخشد.

یکی از شایع ترین مشکلات عروقی، لنف ادم است و هدف اصلی فیزیوتراپی در لنف ادم، همراه با اقدامات پزشکی، کاهش تا حد امکان میزان ادم (تورم)، کاهش خطر عفونت و نرم شدن فیبروتیک است. . بافندگی

بیماری های چشم و پوست:

انواع مختلفی از بیماری های روماتیسمی وجود دارد که 3 نوع رایج آن عبارتند از: آرتریت روماتوئید، آرتروز و پوکی استخوان.

بسته به شرایط بیمار، فیزیوتراپیست ها از برق و حرارت درمانی، درمان دستی و تمرینات مناسب برای کاهش درد، کاهش سفتی و سفتی، بهبود تون عضلانی و بهبود سایر مشکلات مرتبط با بیماری استفاده می کنند.

در بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، فیزیوتراپیست با استفاده از الکتروتراپی مانند اشعه ماوراء بنفش به حفظ سلامت پوست بیمار کمک می کند.

بیماری های استخوانی و آسیب های ورزشی:

بیماری های ارتوپدی سیستم اسکلتی- عضلانی را درگیر می کند و شامل شکستگی، تعویض مفصل، آسیب تاندون و غیره می شود که هر کدام روند توانبخشی خاص خود را دارند. به عنوان مثال فیزیوتراپیست پس از تعویض مفصل زانو با اطلاع از محل برش های جراحی و روند ترمیم بافت، محدودیت های ایجاد شده برای بیمار پس از عمل را کاهش داده و به بهبود کیفیت زندگی فرد کمک می کند.

فیزیوتراپی ژانودا:

سوختگی درجات مختلفی دارد و می تواند در قسمت های مختلف بدن رخ دهد. بیماران بسته به وسعت و پیچیدگی سوختگی به مقادیر متفاوتی از درمان و فیزیوتراپی نیاز دارند.

عوارضی که می توانند باعث سوختگی شوند عبارتند از:

مشکلات تنفسی در نتیجه استنشاق دود و گازهای سمی است که منجر به ایجاد اسکار و در صورت عدم درمان مناسب، بدشکلی مفصل، تورم مفاصل و بافت های اطراف و غیره می شود.

اهداف فیزیوتراپی برای بیماران سوختگی عبارتند از:

پاکسازی راه هوایی، حفظ دامنه حرکتی مفصل و جلوگیری از تغییر شکل مفصل، حفظ طول طبیعی بافت، حفظ قدرت عضلانی، کاهش جای زخم و به حداکثر رساندن عملکرد فردی.

فیزیوتراپی برای سلامت زنان:

می دانیم که بارداری با تغییراتی در وضعیت قسمت های مختلف بدن نسبت به یکدیگر همراه است و این امر برای برخی از زنان مشکلاتی را ایجاد می کند. فیزیوتراپیست می تواند آموزش های لازم را در دوران بارداری و بعد از زایمان به زنان باردار ارائه دهد. تمرینات مناسب و ایمن را برای فرد تعیین کنید و مشکلات اسکلتی- عضلانی را که گاهی بعد از بارداری رخ می دهد، شناسایی و درمان کنید.

در موارد بی اختیاری، که می تواند مردان مسن را نیز تحت تاثیر قرار دهد، فیزیوتراپیست می تواند با تقویت عضلات کف لگن به بهبود کنترل کمک کند.

رایج ترین روش های مورد استفاده در فیزیوتراپی

• الکتروتراپی استفاده از جریان های الکتریکی، مغناطیسی، لیزر، اولتراسوند و ... است. هر یک از موارد فوق دارای ویژگی های خاص خود می باشد. رایج ترین موارد استفاده از جریان های الکتریکی تحریک پوست یا تحریک عضلانی و عصبی است و می توان از آن برای کاهش درد یا تقویت و فعال سازی عضلات استفاده کرد!

• درمان دستی شامل بسیاری از تکنیک های دستی است که برای کاهش درد یا ناتوانی عضلانی استفاده می شود.

• فیزیوتراپی شامل مجموعه ای از تمرینات است که توسط هر فرد برای کاهش التهاب (در صورت فعال بودن) برای کاهش علائم یا بهبود عملکرد، حفظ دامنه حرکتی و بهبود قدرت و استقامت عضلانی انجام می شود.

• آب درمانی به طور خلاصه دو خاصیت مهم آب در رابطه با این موضوع. کاهش وزن بدن در آب و از طرفی ایجاد مقاومت در برابر حرکت. کاهش وزن بدن در آب استرس را کاهش می دهد و فشار کمتری به مفاصل شما وارد می کند، که برای شرایطی مانند آرتریت مهم است. از طرفی ایجاد مقاومت با آب به شما این امکان را می دهد که چندین تمرین مقاومتی را انجام دهید.

جایگاه علمی و تحصیلی

در حال حاضر فیزیوتراپی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می شود. کارشناسی ارائه شده توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، علوم بهداشتی و توانبخشی تهران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، بابل، اصفهان، زاهدان، گوندیشاپور اهواز، شیراز، کرمان، گیلان-رشت، سمنان، مشهد و همدان.

همچنین به عنوان پردیس خودگردان در دانشگاه های اصفهان، بابل، جندی شاپور، اهواز، زاهدان، شهید بهشتی و مشهد در دسترس است.

مقطع اول فیزیوتراپی شامل 130 واحد شامل 22 واحد مطالعات عمومی، 41 واحد مطالعات پایه، 43 واحد مطالعات تخصصی و 24 واحد دوره آموزشی بالینی می باشد.

دروس کلیدی تدریس شده عبارتند از:

فیزیوتراپی فیزیک / فیزیولوژی عمومی / فیزیولوژی اعصاب و عضله / آناتومی سر و گردن / آناتومی اندام فوقانی / آناتومی اندام تحتانی / آناتومی عصبی / آناتومی سطح بدن / بافت شناسی / آسیب شناسی / روانپزشکی عمومی و بیماران / روانپزشکی / بیماری های قلبی عروقی و دیسکی /جراحی عمومی/ارتوپدی/رادیولوژی/مراقبت های اولیه

و درس های خاصی وجود دارد:

زبان ویژه / اصول توانبخشی و فیزیوتراپی / فیزیوتراپی اختلالات مغزی و عصبی / فیزیوتراپی بیماری های روماتیسمی و پوستی / فیزیوتراپی بیماری های قلبی عروقی و تنفسی / فیزیوتراپی بیماری های جراحی / فیزیوتراپی بیماری های اسکلتی عضلانی حرکت شناسی و بیومکانیک / 5 واحد الکتروتراپی / 4 واحد فیزیوتراپی / فیزیوتراپی برای بیماران فلج نسبی / فیزیوتراپی برای بیماران فلج مغزی / وسایل کمکی و پاهای مصنوعی / ماساژ و بسیج / ارزیابی سیستم اسکلتی عضلانی / شواهد فیزیوتراپی بر اساس

متن کامل مقاله را بخوانید: https://payju.ir/content/لیست-مراکز-فیزیوتراپی-شیراز  

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟